KlimaOmbudsMannen.no

Ikke unntatt offentlighet  
Offentleglova § 13

Til: Frogn kommune
Formannskap,

Postboks 10, 1441 Drøbak

Frogn kommune: Morten Senneset Dyrstad <Morten.Dyrstad@frogn.kommune.no>, Martin Joel Ahlén <Martin.Ahlen@frogn.kommune.no> , POSTMOTTAK@FROGN.KOMMUNE.NO , georg.smedhus@frogn.kommune.no

Kopi til:

Norled AS:  michael.maland@norled.no , kristine.fjetland@norled.no , cathrine.gjertsen@norled.no

Ruter AS:  administrerende.direktor@ruter.nojens.Ulltveit-Moe@umoe.com  ,  snl@ruter.no , elisabeth.moen@ruter.no , presse@ruter.no ,

cc gr 1.:  marn.andre@peer-rasmussen.notor@braa.nohogne.eidissen@nesodden.kommune.no , lars.bjerke@asker.kommune.nonils.kristian.nakstad@enova.no , trond.moengen@energidata.no , fylkesradsamferdsel@afk.no , kbarek@online.no , anja.skagestad@gmail.com , tove@wito.no  , boldevin@gmail.com , catolian@gmail.com , cecilie.nygaard@olavthon.no , hanne.Lokka@frogn.kommune.no , hanskristian@me.com , a.halmoy@online.no , kjartan@ikasp.no , ulfandersen62@gmail.com  , post@verneforeningen.no

cc gr. 2:  terje@havnefestivalen.no , postmottak@forbrukertilsynet.no , ingeborg.bjornevik@oslobystyre.no , postmottak@byr.oslo.kommune.no , post@asker.kommune.no , post@follobrannvesen.no , guj@nodem.no , pal.nordby.helle@miljodir.no , styret@fnr.no , anders.g.johansen@gmail.com

cc gr. 3: mari.malm@e24.no, mer@e24.no, mattias.mellquist@amta.no , redaktor@vartoslo.no, arnsten.linstad@vartoslo.no, hans.rustad@document.no , christian.skaug@document.no , helge@inyheter.no , knut.lindtner@derimot.no , kontakt@steigan.no, nilsjohan.dahl@budstikka.no> ,  kristian.hov@zero.no 

Fra: Klimaombudsmannen@klimaombudsmannen.no

Dato: 10. september 2025

Emne: Krav om ny behandling av vedtak i sak 65/24 datert 30. oktober 2024 om bruk av Sjøtorget til batteriskifteanlegg for fergetrafikken – Ny informasjon om lavutslipps-hurtigbåter og NORLEDs endring av miljøpåstander

Kjære Formannskap i Frogn kommune,

KlimaOmbudsmannen.no krever herved ny behandling av vedtaket i sak 65/24 datert 30. oktober 2024 om «Bruk av Sjøtorget til batteriskifteanlegg for fergetrafikken». 

Dette kravet grunner i vesentlig ny informasjon som endrer grunnlaget for vedtaket, jf. Forvaltningsloven § 41 og Kommuneloven. Den nye informasjonen omhandler NORLEDs endring av definisjonen på hurtigbåtene MS Baronessen og MS Baronen fra «utslippsfrie» til «lavutslipps-hurtigbåter», noe som undergraver det opprinnelige grunnlaget om CO2-reduksjon, klima og utslippsfri drift.

Ny informasjon: Endring fra utslippsfrie til lavutslipps-hurtigbåter
NORLED definerer ikke lenger hurtigbåtene som utslippsfrie, men som lavutslipps-hurtigbåter. Denne endringen representerer en nedskalering av løftene om utslippsfrie hurtigbåter, og reiser spørsmål om dette er grønnvasking eller en realistisk tilpasning til tekniske realiteter.

Da hurtigbåtene MS Baronessen og MS Baronen nå er definert som lavutslipps-hurtigbåter og ikke utslippsfrie, må Frogn kommune gjennomføre en ny behandling av vedtaket om batteriskifteanlegg på Sjøtorget. Hele RUTER-NORLED SHIFTR/prosjektet med batteriskifteanlegg er basert på forventet CO2-reduksjon, og denne endringen påvirker direkte miljøgevinsten. 

Det var nettopp momenter som CO2-reduksjon, klima og utslippsfri drift som dannet grunnlaget for at Frogn kommune og Formannskapet godkjente bruken av Sjøtorget. Dette vedtaket introduserer 16 tonn brannfarlige litiumbatterier i Gamle Drøbaks vernesone, og setter dermed befolkningen i Gamle Drøbak i fare.

Frogn kommune har ikke svart på vårt brev datert 11. juli 2025 med emne «Vedrørende Frogn kommunes svar til KlimaOmbudsmannen.no».


Norled og Ruter har fremsatt villedende påstander om «utslippsfrie hurtigbåter», til tross for at MS Baronessen og MS Baronen er hybride fartøy med 20–30 % dieseldrift (jf. TU.no). Dette er i strid med Markedsføringsloven paragraf 7 og 8 , som forbyr uriktige miljøpåstander.

Hurtigbåtene er ikke utslippsfrie: De vil alltid kjøre 20–30 prosent på diesel, i strid med regjeringens nullutslippsdefinisjon  som krever minst 95 prosent reduksjon. Lavutslipp defineres derimot som en hurtigbåt som oppnår minst 40 % reduksjon i utslipp av klimagasser (CO₂, NOx, partikler). En reduksjon på 40 % kan være et minimumskrav i enkelte anbud, men høyere reduksjoner (50–90 %) er ofte målet for å klassifisere en båt som lavutslipp i moderne sammenheng.

Hurtigbåtene har blitt markedsført som utslippsfrie, fullelektriske og med nullutslipp av Norled, Ruter og Akershus fylkeskommune.

Dette er klassisk grønnvasking. 

Norled har nå kommet til at MS Baronessen og MS Baronen (som eies av Norled) er lavutslipps-hurtigbåter, og Norled bryter ikke lenger Markedsføringsloven og driver ikke lenger med grønnvasking vedrørende dette.

Denne nye informasjonen forsterker KlimaOmbudsmannen.no sitt krav om at vedtaket er basert på feilaktig og mangelfull informasjon, noe som gjør det ugyldig i henhold til Forvaltningsloven § 41 og Kommuneloven. Frogn Formannskap baserte sitt vedtak på uriktig og mangelfull informasjon fra Norled, Ruter og Akershus fylkeskommune. Ifølge Forvaltningsloven § 41 kan et vedtak erklæres ugyldig dersom feil i saksbehandlingen sannsynligvis har påvirket vedtakets innhold. 

Eksempler inkluderer:

  • Manglende informasjon om brannrisiko og fare for evakuering av halve Drøbaks befolkning ved brann i 16 tonn litiumbatterier på Sjøtorget.

  • Feilaktige påstander om CO2-besparelser, som ikke tar hensyn til klimakrisen og globalt CO2-fotavtrykk.

  • Ikke informert Formannskapet om at det tar over 7 år, av en kontrakt på 10 år, å oppveie CO2-utslippene, noe som undergraver prosjektets miljøgevinst.


Videre er kommunens påstand om at Sivilombudsmannens uttalelse er «endelig og kan ikke påklages» uriktig, da Sivilombudsmannens rolle kun er rådgivende, jf. Sivilombudsloven § 12.

På bakgrunn av ovennevnte krever KlimaOmbudsmannen.no:

  • At vedtaket i sak 65/24 datert 30. oktober 2024 trekkes tilbake grunnet saksbehandlingsfeil.

  • Ny behandling av saken med fullstendig informasjon om brannsikkerhet og CO2-fotavtrykk.

  • At Ruters miljøpåstander rapporteres til Forbrukertilsynet for vurdering.

    NORLEDs endring av miljøpåstander: Fra utslippsfri til lavutslipp – en sak om tillit og transparens

    I en tid der klimaendringene krever ærlige og ambisiøse tiltak, er det bekymringsverdig når selskaper som det ikke-norske NORLED endrer sine miljøpåstander uten åpen forklaring. 

    Et tydelig eksempel er den stille endringen av deres pressemelding/nyhetsartikkel om hurtigbåter i Oslofjorden, publisert på nettsiden deres:

    https://www.norled.no/nyhet/utslippsfrie-hurtigbater-i-oslofjorden-fra-2024-med-norleds-batteribytterobot/.

    Opprinnelig lovet artikkelen «utslippsfrie hurtigbåter» fra 2024, men nå har tittelen og innholdet stille blitt justert til å bruke mildere begreper som «lavutslippshurtigbåter», «grønnere» og «kutte utslipp». Dette skjer under samme pressemelding-lenke, uten noen merknad om endringen og uten dato. 

    Slik praksis undergraver tilliten til grønne initiativer og reiser spørsmål om grønnvasking.

    I 2022 lovet NORLED og RUTER en grønn revolusjon i Oslofjorden: Hurtigbåtene skulle bli utslippsfrie fra sommeren 2024, takket være en innovativ batteribytterobot kalt SHIFTR, eid av NORLED og utviklet med SEAM og Aarbakke. 

Pressemeldingen hos NORLED skrøt av nullutslipp, CO2-reduksjon på 2600 tonn årlig og en milepæl for bærekraftig kollektivtrafikk. Det lød som et ambisiøst, men oppnåelig mål – Norge leder jo an i elektrifisering av maritim transport med suksesser som MF Ampere.

Men nå, i 2025, har tittelen på den samme pressemeldingen, med samme link og uten dato endret seg:
 

Fra «Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot» til «Lavutslippshurtigbåter i Oslofjorden med Norleds batteribytterobot». 

Endringen ser ut til å ha skjedd nylig, og eksakt dato er ikke offentliggjort. Hvorfor denne nedgraderingen fra «nullutslipp» til «lavutslipp»? Er det en ærlig innrømmelse av realiteter, eller et forsøk på å dempe kritikk uten å ta ansvar for brudte løfter?

La oss se på faktaene: Prosjektet ble annonsert i august 2022.  Den opprinnelige versjonen av artikkelen, som er arkivert på Wayback Machine fra 20. juli 2025, hadde tittelen «Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot». Her ble båtene beskrevet som fullt ut «utslippsfrie», med fokus på en «grønn revolusjon» i skipsfarten og muligheten for å «redusere utslipp» dramatisk – opp til 90 prosent i lignende prosjekter. Dette ga inntrykk av en banebrytende, nullutslippsløsning basert på batteriteknologi og en autonom batteribytterobot, SHIFTR, støttet av Enova med over 100 millioner kroner.

I den nåværende versjonen av samme pressemelding-artikkel har tittelen blitt endret til «Lavutslippshurtigbåter i Oslofjorden med Norleds batteribytterobot». Begreper som «utslippsfrie» er tonet ned, og erstattet med «lavutslipp», «grønnere» og «kutte utslipp». Selv om det fortsatt nevnes at båtene skal bli «utslippsfrie» i deler av teksten («Fylkestinget i Viken har vedtatt at hurtigbåtene i Oslofjorden skal bli utslippsfrie fra 2024»), er det en klar dreining mot mer moderate påstander om miljøgevinster.

Hvorfor denne endringen? 
Har påtrykket fra KlimaOmbudsmannen.no om at hurtigbåtene MS Baronessen og MS Baronen er lavutslipps-hurtigbåter og aldri blir utslippsfrie medført denne ekstreme endring? 

KlimaOmbudsmannen.no sitt første brev til Frogn kommune, med kopi til NORLED, var datert 17. juli 2025. Endringen i NORLEDs nyhetsartikkel fra tittelen «Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot» til tittel «Lavutslippshurtigbåter i Oslofjorden med Norleds batteribytterobot» skjedd en gang etter 20. juli 2025. Ref.: https://www.klimaombudsmannen.no/bruk-av-sjtorget-til-batteriskifteanlegg-for-fergetrafikken.

Er det regulatoriske krav som ikke ble oppfylt? Vi vet at det har oppstått store tekniske utfordringer med batteribytteroboten SHIFTR, og MS Baronen har ligget på Leirvik Slipp / Havyard Leirvik nå i over 30 dager. 

KlimaOmbudsmannen.no har forespurt NORLED og RUTER, uten å få svar, om hvorfor MS Baronen (med ombyggingskostnader estimert til 210 millioner kroner) har gått fra Aker Brygge, hvor den lå ubrukt i over 43 dager, og til Leirvik Slipp / Havyard Leirvik.

Cathrine Gjertsen, kommunikasjonssjef i NORLED, har opplyst følgende til Budstikka: «MS «Baronen» ligger nå på verksted på Stord for teknisk optimalisering.»  Vel… «teknisk optimalisering» av en nyombygget MS Baronen, som ikke ennå har vært i trafikk for RUTER, ved et verft i over 30 dager er litt av en «teknisk optimalisering»!

Kilder indikerer at NORLED har bestilt tre nye batterielektriske ferjer fra Havyard Leirvik for Stokkvågen-Lovund-Træna-sambandet, med oppstart planlagt for 2027. Så total batterielektrisk ombygging/revidering av MS Baronen ved samme verft, grunnet problemer med SHIFTR, er den sannsynlige «teknisk optimalisering» som Gjertsen så pent nevner i Budstikka. 

NORLED skylder offentligheten en ærlig forklaring på disse forholdene, da NORLED mottar offentlig «sosialtrygd» på over 100 millioner kroner!


Denne typen stille revisjon er problematisk av flere grunner. For det første handler det om transparens. Når et selskap endrer sine offentlige uttalelser uten å varsle, kan det oppfattes som et forsøk på å unngå kritikk eller justere narrativet etter nye fakta. 

Forbrukere og politikere baserer beslutninger på slike påstander – tenk på passasjerer som velger NORLED for å reise «grønt», eller myndigheter som tildeler støtte basert på lovnader om nullutslipp. 

Hvis «utslippsfri» plutselig blir «lavutslipp», hva sier det om reliabiliteten til andre miljøløfter fra bransjen? Dette reiser alvorlige spørsmål om troverdighet i klimakampen. Her virker det som om hype har overskredet kapasitet.

For det andre understreker dette behovet for strengere regulering av grønne markedsføringskrav. I Norge har vi lover mot villedende reklame, og Miljødirektoratet bør vurdere om slike endringer bryter med kravene til sannferdig informasjon. 

Å endre pressemeldingen stille, uten pressekonferanse eller forklaring, lukter av grønnvasking. Det undergraver tilliten til aktører som Ruter, som har målet om utslippsfri drift i 2028.

EU's Green Claims Directive, som trer i kraft snart, krever at miljøpåstander skal være verifiserbare og basert på livssyklus-analyser. NORLEDs prosjekt involverer batteriteknologi, som er lovende, men ikke uten utfordringer som brannfare, energiforbruk og store CO2-utslipp i produksjon eller belastning på strømnettet. Å starte med ambisiøse løfter og deretter tone dem ned, uten debatt, svekker tilliten til hele den grønne omstillingen.

Politikere og miljøorganisasjoner bør gripe dette. 
Akershus fylkeskommune og Ruter må kreve en full rapport fra NORLED. 

Enova, som har pumpet inn penger, har rett til å vite om målene nås. 

For forbrukerne: Velg operatører som leverer på løftene, ikke bare pressemeldinger.

Til slutt:  NORLED har en mulighet til å rette opp dette. De bør publisere en klar oppdatering om endringene, inkludert data på de faktiske direkte CO2-utslipp og indirekte CO2-utslipp.  Som et selskap som mottar offentlig støtte, har de et ansvar for å være åpne. 

La oss bruke dette som en påminnelse: 
Ekte miljøarbeid krever ikke bare teknologi, men også ærlighet. Bare da kan vi stole på at «grønnere» virkelig betyr fremgang mot en utslippsfri fremtid ved at man satset på og tar i bruk reelle klimløsnings-teknologier.

Vi ber om svar innen 14 dager.

Med vennlig hilsen,
Jørn-Erik Ommang
Ingeniør og Examined Lead Assessor Quality Systems, Certified Auditor (UK)
for KlimaOmbudsmannen.no
klimaombudsmannen@klimaombudsmannen.no

Medlem av:
Verneforeningen Gamle Drøbak

Global Warming Policy Foundation (GWPF) (UK)
Net Zero Watch (UK)
The International Society for Condensed Matter Nuclear Science (ISCMNS) (USA)

PS: HAUSER - Now We Are Free