
GRØNNVASKING ..…. eller ikke?
1.0 GRØNNVASKING …eller ikke? - RUTER AS
Ruter As
Ruter har signert Grønnvaskingsplakaten.
Grønnvaskingsplakaten punkt 4: «Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker.»
I den forbindelse har KlimaOmbudsMannen.no skriftlig forespurt Ruter om dokumentasjon på de reelle besparelsene den 28.03.2025 og igjen den 14.05.2025 og legge fram dokumentasjon på CO2-besparelsene som de er forpliktet til å legge frem iht, blant annet markedsføringsloven § 3. Dokumentasjonen på årlige CO2-besparelser skal RUTER AS fremlegge når markedsføringen skjer.
RUTER svarte den 14.05.2025 med referanse til RUTERs klima- og miljøstatistikk for 2024 og at besparelsen var på 2758 tonn CO2e i 2024.
RUTER sier ingenting om at denne 2758 tonns CO2-besparelse kun var relatert til MS Baronen og MS Baronessen som saken gjelder. I tillegg påstår RUTER i klima- og miljøstatistikk for 2024 at strøm er CO2-fri, noe den så klart ikke er.
RUTER har heller ikke svart på hvorfor NORLED opererer med ne CO2-reduksjon på 1877 tonn per år når RUTER nå opplyser at den er på 2758 tonn CO2-reduksjon.
NORLED: «Miljøeffekten fra prosjektet vil være betydelig. Et rutetilbud bestående av elektriske båter med årlig kapasitet på 1 250 000 passasjerer gir en CO2 reduksjon på 1877 tonn per år sammenlignet med hurtigbåter med dieseldrift,..» Ref.: https://www.norled.no/nyheter/vil-flytte-pendlertrafikken-fra-e18-over-til-elektriske-hurtigbater/
KlimaOmbudsMannen.no finner svaret fra RUTER noe mangelfult og vil respondere i en egen mail.
Det ser fortsatt ut til at RUTER AS og NORLED her driver GRØNNVASKING ved at de oppgir at MS Baronen og MS Baronessen vil spare alt fra 1.877 tonn til 2.758 tonn CO2 pr. år uten at dette er reelt dokumentert iht. lovverk.
Av markedsføringsloven § 3 annet ledd følger det at påstander som benyttes i markedsføringen må kunne dokumenteres. Dokumentasjon som godtgjør at påstandene er riktige skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer. Se punkt 3.2 i veiledningen for mer informasjon om innholdet i dokumentasjonsplikten ved bruk av bærekraftsmarkedsføring.
Etter vedtak i Viken fylkesting (nå Akershus) 23.6.2022 har Ruter til hensikt å sørge for overgang fra fossil til utslippsfri drift av båtene som benyttes i hurtigbåtsambandene på Oslofjorden for linjene B11 (Nesoddtangen – Lysaker), B20 (Slemmestad – Vollen – Aker Brygge) og sommerlinjene B21/B22 (Aker Brygge – Drøbak ).