KlimaOmbudsMannen.no


Ikke unntatt offentlighet  
Offentleglova § 13


«Bruk av Sjøtorget til batteriskifteanlegg for fergetrafikken» - Feil Saksgang / Ekstrem Brannfare, Eksplosjons-Fare, Gasser
Løsning: MS Baronen frakter vekk de to 8 tonn batteriene før Havnefestivalen


Til: Prosjektleder Infrastruktur – Oslo Region Michael Mæland, NORLED
michael.maland@norled.no
Til: Frogn Kommune
georg.smedhus@frogn.kommune.no ,  morten.dyrstad@frogn.kommune.no , postmottak@frogn.kommune.no


Fra: Klimaombudsmannen@klimaombudsmannen.no


Dato: 25.07.2025

cc gr 1.:  administrerende.direktor@ruter.no ,  jens.Ulltveit-Moe@umoe.com ,  jum@umoe.com ,    snl@ruter.no  , michael.maland@norled.no , kristine.fjetland@norled.no  marn.andre@peer-rasmussen.no ,  tor@braa.no ,  hogne.eidissen@nesodden.kommune.no , lars.bjerke@asker.kommune.no ,  nils.kristian.nakstad@enova.no , trond.moengen@energidata.no , fylkesradsamferdsel@afk.no , kbarek@online.no , anja.skagestad@gmail.com , tove@wito.no , terje.evensen71@gmail.com , boldevin@gmail.com , catolian@gmail.com , cecilie.nygaard@olavthon.no , hanne.Lokka@frogn.kommune.no , hanskristian@me.com , a.halmoy@online.no , kjartan@ikasp.no , ulfandersen62@gmail.com

cc gr. 2:   post@verneforeningen.no , terje@havnefestivalen.no , postmottak@forbrukertilsynet.no ingeborg.bjornevik@oslobystyre.no , postmottak@byr.oslo.kommune.no , post@asker.kommune.no , post@follobrannvesen.no , guj@nodem.no , pal.nordby.helle@miljodir.no , styret@fnr.no , anders.g.johansen@gmail.com , 

cc gr. 4: mari.malm@e24.no, mer@e24.no, elisabeth.moen@ruter.no, presse@ruter.no, cathrine.gjertsen@norled.no, tips@amta.no , mattias.mellquist@amta.no , redaktor@vartoslo.no, arnsten.linstad@vartoslo.no, hans.rustad@document.no , christian.skaug@document.no , helge@inyheter.no , knut.lindtner@derimot.no , kontakt@steigan.no

Hei,
Prosjektleder Infrastruktur – Oslo Region Michael Mæland - NORLED,
Frogn Kommune,


Ser at de 16 tonn med litium batterier IKKE er heist vekk ennå under Drøbak Havnefestival helgen 25 -26.07.

Ser at brann-pumpene nå er fjernet nå når de trenges de som mest.

Brannteknisk er det uforsvarlig å ha 16 tonn litium batterier åpent i en Havnefestival grunnet brannfare / eksplosjonsfare / gasser / sabotasje.


Brannteknisk er det nå enda mer uforsvarlig å ha 16 tonn litium batterier åpent i en Havnefestival nå når brennbare plasttelt er montert over hele Sjøtorget og det vil være helt umulig for Frogn Brannvesen å komme til en eventuell eksplosiv litium-brann. Frogn Brannvesen vil nå være nødt til å la brannen brenne ut om det tar fyr i batteriene. Det vil ta ca. 16 - 24 timer før den brenner ut og halve Drøbak må evakuere grunnet meget giftig røyk.

Se vedlagte bilder fra KlimaOmbudsMannen.no befaring 24,07,25.


Frogn Brannvesen har ikke nødvendig brann-vann for Sjøtorget og som nevnt er brann-pumpene fjernet. Det tar lang tid å få en brann-båt. Frogn Brannvesen vil ikke kunne sette tilbake brann-pumpene under en eventuell brann grunnet eksplosjonsfaren. «Port of Montreal lithium battery fire» krevde 100 brannfolk, evakuerte 100 beborer, brant i 16 timer - det var 15 tonn litium … Sjøtorget har 16 tonn litium-batterier.

KlimaOmbudsMannen.no har snakket med Brannsjef Yngve.
Brannsjef Yngve kjente lite til problemstillingen … den mest alvorlige brannfare i Gamle Drøbak på mange år !!!

Det har vært minst 25 000 tilfeller av brann eller overoppheting i litiumionbatterier i løpet av den siste femårsperioden. Innenfor store litiumion-batteri-energilagrings-systemer har det vært 40 kjente branner de siste årene, ifølge forskning fra Newcastle University.

Prosjektleder Infrastruktur – Oslo Region Michael Mæland, NORLED skriver til KlimaOmbudsMannen.no 20.07.2025 følgende:
«Hei
Det vi har lever i Drøbak er godkjent av Frogn kommune, brannrådgiver etc.  og vi forholder oss til det. Jeg har også vært i kontakt med havnefestivalen, og de er kjent med at det kommer båt lørdag, og søndag som skal bytte batterier. Sikkerheten under bytte av batterier er ivaretatt.»


«… det kommer båt lørdag, og søndag som skal bytte batterier.»: 
Dette er totalt brannteknisk uforsvarlig. Det planlegges altså 2 byttinger lørdag (under Havne-festivalen) og 2 byttinger søndag. Det er altså 4 x 2 = 8 kranløft av ett 8 tonn litium-batteri med en kran som bare knapt klarer dette 8 tonn løft så langt ut. Hva om batteriet går i bakken? Da danner det seg brennbare gasser i batteriet og det er ekstremvarme - resultat kan bli brann, eksplosjon og farlige gasser. Vi har et Brannvesen som ikke på noen måte er forberedt og en kommune som absolutt ikke har en hesle-miljø-sikkerhets plan (HMS) for å takle dette…. evakuere halve Drøbak?


EN SIKKERHETS-SONE PÅ 50 - 100 METER,  IKKE 18,6 METER

Forskning tyder på at en sikker evakueringsavstand for brann i to 1 MWh litiumbatterier, hver på 8 tonn, er minst 50-100 meter. I dag er det 18 meter til Gamle Drøbak trebebyggelse.

Eksponering for høye nivåer av hydrogenfluorid (fra litiumbatteri-brann) kan forårsake kjemiske etseskader, øyeirritasjon og pustevansker. Akutt eksponering kan til og med føre til risiko for hjerteinfarkt eller hjerneslag.


SE 2 VIDEOer AV NÅR 15 TONN MED LITIUMBATTERIER BRENNER …SJØTORGET HAR 16 TONN  
Videoer: Port of Montreal lithium battery fire (2024):
https://www.youtube.com/watch?v=bBGPxJ7hc4U

https://www.youtube.com/watch?v=Btmitk6W_pI
Denne konteineren med litiumion-batterier som tar fyr i havnen i  Montreal har 15 tonn med litiumionbatterier.  På Sjøtorget har vi nå 16  tonn med litiumionbatterier. Se videoene og gjør deg  noen tanker om Frogn Kommune, Formanskapet, Follo Brannvesen IKS og  uttalelser fra assisterende kommunedirektør Morten Dyrstad, så som: «Ifølge assisterende kommunedirektør Morten Dyrstad blir brannsikkerheten ivaretatt».

LØSNING på brann- eksplosjons-og gass-faren er MS Baronen:
MS Baronen ligger ved Aker Brygge totalt uten oppdrag. MS Baronen kan, på diesel-generator drift, gå til Sjøtorget Drøbak og de to 8 tonn litiumbatterier kan heises ombord i MS Baronen i dag fredag 25.07.2025. FAREN OVER !

DER HAR DERE LØSNINGEN PÅ BRANN- EKSPLOSJON- GASS- SABOTASJE-FAREN.
 
MS Baronen har nå ligget «urørt» på Aker Brygge ekstremt lenge. Dette er båt som er ombygget for ca. 210 millioner og som etter ombyggingen har ligget uten å røre seg i 30 dager grunnet at SHIFTR batteri-bytte-roboter ikke klarte å løfte det 8 tonn tunge litium-batteriet og må bygges om (info fra SHIFTR whistleblower).

Det er nå opp til Dere å ta aksjon. Tar dere ikke aksjon setter dere 1000+ deltakere i Drøbak Havnefestival i betydelig fare … Hva med Gamle Drøbak og halve Drøbak bys befolkning?


Denne mail er postet på : Drøbak Havnefestival: MS Baronen er løsningen på brannfaren - KlimaOmbudsMannen.no

Med vennlig hilsen,
Jørn-Erik Ommang, ingeniør
for Klimaombudsmannen@klimaombudsmannen.no
KlimaOmbudsMannen.no


Medlem av:
Verneforeningen Gamle Drøbak
Global Warming Policy Foundation (GWPF) (UK) 
Net Zero Watch (UK)
The International Society for Condensed Matter Nuclear Science (ISCMNS) (USA)

PS: «HAUSER - Wicked Game»  
https://www.youtube.com/watch?v=BuYTFXNMCY4&ab_channel=HAUSER