0
Hopp til innhold
KlimaOmbudsMannen.no
Falsk grønnvasking i hurtigbåttrafikken – en advarsel til Asker og Bærum - Budstikkka
VEDRØRENDE FROGN KOMMUNES SVAR TIL KLIMAOMBUDSMANNEN.NO
Drøbak Havnefestival: MS Baronen er løsningen på brannfaren
«Bruk av Sjøtorget til batteriskifteanlegg for fergetrafikken»
Home
Grønnvasking
MS Baronen og MS Baronessen er lav-utslipps hurtigbåter
Klimakrisen Klimaløsningsteknologier
1.0 GRØNNVASKING …eller ikke? - RUTER AS
2.0 GRØNNVASKING …eller ikke? - Trøndelag Fylkeskommune
- Det er rett og slett ikke lønnsomt, sier Røkke.
Om Klimaombudsmannen.no Linkedin
KlimaOmbudsMannen.no er på X og BLUESKY
KlimaOmbudsMannen.no
Falsk grønnvasking i hurtigbåttrafikken – en advarsel til Asker og Bærum - Budstikkka
VEDRØRENDE FROGN KOMMUNES SVAR TIL KLIMAOMBUDSMANNEN.NO
Drøbak Havnefestival: MS Baronen er løsningen på brannfaren
«Bruk av Sjøtorget til batteriskifteanlegg for fergetrafikken»
Home
Grønnvasking
MS Baronen og MS Baronessen er lav-utslipps hurtigbåter
Klimakrisen Klimaløsningsteknologier
1.0 GRØNNVASKING …eller ikke? - RUTER AS
2.0 GRØNNVASKING …eller ikke? - Trøndelag Fylkeskommune
- Det er rett og slett ikke lønnsomt, sier Røkke.
Om Klimaombudsmannen.no Linkedin
KlimaOmbudsMannen.no er på X og BLUESKY
Falsk grønnvasking i hurtigbåttrafikken – en advarsel til Asker og Bærum - Budstikkka
VEDRØRENDE FROGN KOMMUNES SVAR TIL KLIMAOMBUDSMANNEN.NO
Drøbak Havnefestival: MS Baronen er løsningen på brannfaren
«Bruk av Sjøtorget til batteriskifteanlegg for fergetrafikken»
Home
Grønnvasking
MS Baronen og MS Baronessen er lav-utslipps hurtigbåter
Klimakrisen Klimaløsningsteknologier
1.0 GRØNNVASKING …eller ikke? - RUTER AS
2.0 GRØNNVASKING …eller ikke? - Trøndelag Fylkeskommune
- Det er rett og slett ikke lønnsomt, sier Røkke.
Om Klimaombudsmannen.no Linkedin
KlimaOmbudsMannen.no er på X og BLUESKY

Falsk grønnvasking i hurtigbåttrafikken –

en advarsel til Asker og Bærum

Debatt Vollenbåten Ruter Norled Hurtigbåt

https://www.budstikka.no/falsk-gronnvasking-i-hurtigbattrafikken-en-advarsel-til-asker-og-barum/o/5-55-2070514

– Hurtigbåtene er ikke utslippsfrie, skriver innsenderen. Her MS Baronessen med batteri og diesel. Foto: JØRN-ERIK OMMANG

Av Jørn-Erik Ommang, Drøbak, Klimaombudsmannen.no, ingeniør og examined lead assessor quality systems certified auditor (Storbritannia), medlem av Verneforeningen Gamle Drøbak

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jørn-Erik Ommang. Foto: PRIVAT

I Asker og Bærum har vi sett hvordan ambisiøse planer om «grønne» hurtigbåter kan strande. Vollenbåten, hybridhurtigbåtene MS Baronen og MS Baronessen, skulle bli «utslippsfrie», «miljøvennlige», «klimavennlige», «fullelektriske» og med «nullutslipp». Men dette er ren grønnvasking som bryter med markedsføringsloven. Og prosjektet er sterkt forsinket grunnet tekniske problemer.

Dette er en påminnelse om at lovnader om utslippsfrie reiser ofte skjuler reelle utfordringer.

Nå ser vi grønnvasking i Frogn med batteriskifteanlegget på Sjøtorget i Drøbak. Shiftr (batteribytterobot) og Drøbak-kranen promoteres som en klimarevolusjon.

Hurtigbåtene er ikke utslippsfrie: De vil alltid kjøre 20–30 prosent på diesel, i strid med regjeringens nullutslippsdefinisjon (minst 95 prosent reduksjon).

Hurtigbåtene markedsføres som utslippsfrie, fullelektriske og med nullutslipp av Norled / Ruter / Akershus fylkeskommune. Dette bryter med markedsføringslovens forbud mot villedende påstander (paragraf 7 og 8) og er klassisk grønnvasking.

  • Asker-politikere villedet:

Gruppeleder for Høyre i Akershus fylkesting, Kari Sofie Bjørnsen, uttalte i Budstikka i 2022:

«– Inngåelsen av en slik avtale er selve beviset på at nå blir det utslippsfrie hurtigbåter. Helt strålende».

Gruppeleder for Venstre i Asker kommunestyre, Elisabeth Holter-Schøyen, skrev samtidig:

«– Elektrifiseringen vil kutte CO2-utslipp med 2600 tonn per år. Endelig og hurra».

  • CO2-regnestykket er misvisende:

Norled hevder 1.877–3.200 tonn CO2 i årlige besparelser, men upfront utslipp (indirekte karbonavtrykk, globale indirekte utslipp) er over 10.246 tonn CO2.

Det er fra ombygging av Baronen og Baronessen, bruk av Sjøtorget, tre Shiftr, fire trafoer, fire stålrammer, tonnevis med sement, elkabling fra E6 til Drøbak (over 20 km) og regelmessig lading av de 16 stykk 1 MWh-batterier som ikke er CO2-frie, med mer.

Det tar over syv år å kompensere CO2-regnestykket i en tiårskontrakt, uten å regne lading. Nettobesparingen er bare 1.314 tonn CO2 årlig – en dråpe i havet mot de totale CO2-utslipp på mer enn 10.246 tonn.

  • Det er brannfare fra store litiumbatterier:

Halve Drøbak må evakueres ved brann, men brannvesenet er underbemannet, og det finnes ingen HMS-plan. I Montreal i 2024 ved brann i 15 tonn litiumbatterier ble 100 personer evakuert, og det var 12 timer med farlig røyk. Giftige gasser (hydrogenfluorid) forårsaker etseskader, pustevansker og hjerterisiko.

  • En sikkerhetsrisiko truer Drøbak og Slemmestad:

16 tonn med farlige litiumbatterier blir ladet, heist, dunket og utsatt for sjøsprøyt på Sjøtorget i Drøbak 18 meter fra verneverdig bebyggelse, mens forskning sier en avstand på 50–100 meter. På Slemmestad skal det plasseres 24 tonn farlige litiumbatterier.

Frogn kommune ignorerer Klimaombudsmannen.no sin kritikk om feil saksgang. Vi trenger ekte grønne løsninger, ikke hybrider som kan bli utdatert av ny teknologi innen få år.

En oppfordring til Asker og Bærum: Lær av Frogns feil. Revurder «grønne» hurtigbåtplaner under forvaltningslovens paragraf 41 (feil ved behandlingsmåten), og rapporter grønnvasking til Forbrukertilsynet.

Velg bærekraft, reduser klimakrisen, og beskytt våre lokalsamfunn – ikke falske miljøpåstander.

HAUSER - Now We Are Free

https://www.klimaombudsmannen.no/

Klimaombudsmannen@klimaombudsmannen.no

Ansvarsfraskrivelse: Informasjon gis kun for utdannings- og forskningsformål. Skaperen av dette nettsted har gjort sitt ytterste for å sikre at informasjonen som presenteres gir bred, høy kvalitet og nøyaktig dekning, men gir ingen representasjon om at den skal være verken fullstendig utfyllende eller feilfri. Bilder/illustrasjoner brukes under fritak for rettferdig bruk (US Code, Tittel 17, Kapittel 1, Seksjon 107). Alle logoer og varemerker på dette nettstedet tilhører deres respektive eiere.

© 2025 KlimaOmbudsMannen.no